Udflugt_tekst

Årets sogneudflugt var d. 7. september 2019

På vores årlige sogneudflugt gik turen til Slangerup Kirke og domkirken i Helsingør.

I Slangerup blev vi modtaget af en venlig kirketjener, som gerne ville fortælle og besvare spørgsmål om kirkens historie.

Kirken er en af Danmarks første renæssancebygninger. Sognepræst Jakob Schilling fortalte om salmedigteren og biskoppen Thomas Kingo (1634-1703), der voksede op i Slangerup. Kingos familie var af skotsk afstamning, og hans far var en fattig væver.

Jakob Schilling beskrev, hvordan Kingos liv formede sig. Som ung sang han i drengekor. Som nygift præst skrev han kærlighedsdigte, til hans kones alt for tidlige død. Siden fulgte digte og salmer om, hvordan han længtes efter himlens sande glæde til forskel for verdens svigefulde stolthed, håb og lykke. Kingo er vores største danske barokdigter, der for alvor udtrykker samtidens tanker om vanitas, det vil sige tomhed. Kingo beskriver, hvordan denne verdens skønhed og forfængelighed fører til død og ødelæggelse, og at man kun gennem disciplin, kongens magt og gudsfrygt kan skue frem mod en virkelig bedre verden - synspunkter der for alvor fandt genklang i befolkningen i et århundrede der bød på klimaforandringer, krig og pest. Men gennem al sit arbejde for Gud og kongen glemte Kingo aldrig sit smukke og rige billedsprog med et glimt i øjet.

Vi har mere end 80 salmer af Kingo i salmebogen, og de synges stadig. Vi sang "Far verden, far vel!" og

"Vågn op og slå på dine strenge"

Efter formiddagskaffen i kirkens mødelokale fortsatte vi til Helsingør Domkirke, hvor vi havde en aftale med en guide kl. 12. Det var en pensioneret og passioneret kirketjener, som kunne fortælle adskillige muntre historier om kirken. Han fortalte bl.a. om, at man ved en restaurering af kirkens prædikestol havde fundet en rotterede, som kunne dateres helt nøjagtigt, da rotten havde foret sin rede med aviser. Rotten døde formodentlig med Herrens – og præstens – ord i ørerne.

Vi spiste en forrygende frokost i restaurant Strejf i stationsbygningen og vi hyggede os gevaldigt. Én ting var ikke efter bogen: den sædvanlige lagkage var udskiftet med chokolade- og rabarberkager, men der var sjovt nok ingen sure miner.

Forslag til næste års udflugt modtages meget gerne.